"On olemassa asioita, niin kipeitä ja vaikeita ettei niistä puhumalla selviä..."

Egotrippi: Matkustaja

Olen jo pitkään miettinyt mitä sellaisia asioita voi olla, joista ei muka puhumalla selviä. Nyt tiedän erään sellaisen asian, sen nimi on lapsettomuus.

Lh-huipusta tultiin sitten alas ja kovaa. Mies teki töitä, oli kuulemma pakko. Aivan pakko. Sen hetken kun aika oli otollisin, me vietimme sen eri huoneissa. Minä vetäsin herneet nenäät ja linnoittauduin makuuhuoneeseen suklaan ja punaviinin kera. Aiheesta käytiin fiksu ja aikuismainen keskustelu. "Näköjään työ on sulle tärkeempää kuin lapsen saaminen", "Ethän sä edes tule raskaaksi vaikka oiskin ovulaatio". Että näin meillä puhutaan lapsettomuudesta. Iskuja vyön alle, enemmän kuin muualle.... Oikeasti kumpikaan väite ei pidä paikkansa. Mies on halunnut lasta jo pidemmän aikaa kuin minä. Ja minä olen tullut raskaaksi, kaksikin kertaa.

Kyllähän minä sen ymmärrän, että töitä on pakko tehdä jos mielii vielä mennä maanantaina töihin. On vain niin pirun julmetun turhauttavaa läträtä pissapurkkien ja tikkujen kanssa kun lopputulos on tämä. Muutenkin suhtaudumme tähän lapsettomuuteen niin eritavoin. Mies ajattelee järjellä, minä tunteella. Aiheesta on aikaisemminkin vaihdettu kiivasta sanailua ja lopputulos joka kerta sama, kumpikaan ei tajua mitä toinen tarkoittaa ja molemmilla paha mieli. Aivan niin kuin lapsettomuus itsessään ei olisi riittävän ikävä tapaus, onko siitä vielä pakko tapellakin.

Sanotaan, että ensimmäinen vuosi lapsen syntymän jälkeen on parisuhteessa vaikeinta aikaa. Tutkijoille tiedoksi, ei tämä elämä ole aivan pala kakkua ollut viimeiset neljä lapsetonta vuottakaan. Onko kukaan tutkinut mikä lapseton vuosi on vaikeinta parisuhteessa? Eräässä tv-ohjelmassa lapseton nainen sanoi, että viidennen vuoden jälkeen alkoi helpottamaan. Lohduttavaa(ko?).

No, eräs hyvä puoli ylitöissä on niistä saatava korvaus. Ehkäpä rahalla voimme ostaa lapsen kun oman lapsen saamiseen ei ollut aikaa. Keltaiseen Pörssiin ilmoitus: halutaan ostaa lapsi. Sukupuolella ei väliä. Mahd. nuori. Yhteydenotot sähköpostitse. Kiitos.

Epätoivoisen naisen puhettako?? Kyllä.

 

Kukaan ei sanonut että lattia on liukas. Sitä on elämä. - Ogden Nash

p.s. simpat lähti kyllä matkaan ennen lh-huippua. Toivotaan että se riittää...