Sydänjää, kiitos kysymästä. Kaikki on toistaiseksi hyvin. Väsymys vain jyllää niin armottomasti etten ole jaksanut koneella istua. Vähäisen ylimääräisen energian olen suunnannut muihin puuhiin. Nytkin tuntuu, että ajatus on pelkkää puuroa...

Puuron lisäksi mielessä pyörii useasti sanat jos, ehkä, kenties, mahdollisesti sekä useimpiin sanoihin loppuliite -ko. Epäusko on kaikista raskausoireista huolimatta käsin kosketeltavaa. Olenko minä oikeasti raskaana? Todellako tästä raskaudesta meille syntyisi se kauan kaivattu, odotettu ja toivottu lapsi? Olen soimannut itseäni turhankin rankasti uskon puutteesta. Erään hyvän henkiystäväni kanssa käydyt pitkät keskustelut ovat onneksi saaneet minulle jonkinlaista mielenrauhaa. Minun uskollani tai sen puutteella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen asian kanssa miten asiat tulevat tapahtumaan. En koskaan uskonut saavani kahta keskenmenoa ja sain ne silti. En koskaan uskonut tulevani viime kierrosta raskaaksi ja tulin silti.

Vaikeaa on myös vain olla. Kaiken yrittämisen jälkeen, nyt ei tarvitse enää tehdä mitään. Se tuo oudon tunteen. Minä kun olen aina ollut tekijä-ihminen. Yrittäjä, sinnittelijä, puurtaja. Nyt on luovutettava homma ns. herran haltuun. Itse kun jatkoon ei enää pysty vaikuttamaan. On vain odotettava kiltisti ja otettava vastaan mitä annetaan. Niin kuin elämässä muutenkin... Se luo levottomuutta kontrollifriikin arkeen. Toisaalta ajatus on myös vapauttava. Minä en ole enää vastuussa mistään. Luonto hoitaa loput. Toivottavasti parhainpäin.

Vaikka uskon puute on vahva, joskus iltaisin linnoittaudun koneelle. Käperryn vaaleansiniseen vilttiin, laitan silmille vaaleanpunaiset lasit ja annan googlen laulaa.... raskausoireet, raskaus & odotus, sikiön kehitys viikko viikolta, vauvalinkit, odottajan opas, raskauslaskuri... Uppoudun hetkeksi siihen maailman jossa lapsia tehdään, jossa jokainen alkio kehittyy sikiöksi, jossa jokainen raskaus päättyy täysiaikaisena lapsen syntymään. Maailmaan, jossa on vain onnellisia loppuja. Ja pienen hetken minä uskon siihen itsekin.